2
0

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Copiați link-ul

România și Azerbaidjan urmăresc să construiască un nou proiect GNL în Marea Neagră

icon.png
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
  • SOCAR din Azerbaidjan și Romgaz din România au semnat un memorandum de înțelegere care exprimă intenția de a dezvolta în comun un nou proiect GNL.
  • Proiectul Black Sea LNG a fost discutat deja de peste un deceniu.
  • Această urgență reînnoită de la Baku vine în timp ce Bruxelles-ul încearcă în mod activ să deschidă coridoare de energie alternativă în Caucaz.

Pe 19 octombrie, Romgaz din România și Socar din Azerbaidjan au semnat un memorandum de înțelegere care exprimă o intenție să „exploreze oportunitatea dezvoltării în comun a unui proiect de gaz natural lichefiat [GNL] în Marea Neagră” (Romgaz. ro, 19 octombrie). Ambele părți s-au angajat să pregătească un studiu cuprinzător de fezabilitate; totuși, acest concept nu este nou, deoarece Proiectul Black Sea LNG (așa cum a fost inventat de Romgaz) este discutat deja de peste un deceniu. Potrivit comunicatului oficial Romgaz, Proiectul Black Sea LNG va consta dintr-o „stație de lichefiere a GNL, o stație de regazificare, precum și toate celelalte instalații și facilități necesare pentru transportul gazelor naturale din regiunea Caspică în România” (

  • Romgaz.ro, 19 octombrie). Cu alte cuvinte, conceptul seamănă foarte mult cu proiectul anterior de interconectare Azerbaidjan-Georgia-România (AGRI) (memorandum semnat încă din 2010). Prin urmare, pentru a dezvolta proiectul, vor trebui construite următoarele:
    • Infrastructura de conducte terestre în Caucaz, inclusiv o extindere a secțiunii azere a conductei din Caucazul de Sud și dezvoltarea unei noi infrastructuri de conducte în Georgia (ge, 2018);
    • O fabrică de lichefiere în Georgia, posibil în portul Kulevi, unde Socar operează deja un terminal de transbordare a petrolului;
    • Un terminal de regazificare GNL în România.

    Amploarea activităților necesare dezvoltării acestui proiect va duce cu siguranță la costuri monetare mari. Primele estimări oficiale vor fi publicate cel mai probabil după finalizarea unui studiu de fezabilitate în funcție de capacitatea propusă; cu toate acestea, din rezultatele proiectului AGRI se poate deduce că bugetul pentru acest proiect ar putea fi de câteva miliarde de euro; în 2014, costul unui astfel de proiect a fost estimat la 4,5 miliarde de euro (4,7 miliarde de dolari) pentru o capacitate de 8 miliarde de metri cubi de gaz pe an (Romania-insider.com, 20 octombrie).

    Reînvierea proiectului are loc acum din cauza impactului a atacului Rusiei asupra Ucrainei și a pieței europene a gazelor. Ca răspuns, statele membre ale Uniunii Europene înlocuiesc în mod activ importurile de gaze naturale din Rusia. Din punct de vedere istoric, consumul de gaze rusești în UE (inclusiv Marea Britanie) a fost de până la 40% din cererea totală. Acum, gazul rusesc reprezintă doar aproximativ 7%, cu un număr tot mai mare de transporturi de la furnizori alternativi (Bruegel.org, 2 noiembrie). În același timp, Proiectul Black Sea LNG corespunde planurilor Azerbaidjanului de a crește cât mai curând posibil producția și exporturile de gaze naturale pentru viitor (Trend.az, 24 octombrie).

    Această urgență reînnoită de la Baku vine în timp ce Bruxelles-ul încearcă în mod activ să deschidă energia alternativă coridoarele din Caucaz. La începutul acestui an, Azerbaidjanul și UE au semnat Memorandumul de înțelegere privind un parteneriat strategic în domeniul energiei, stabilind un obiectiv de dublare a livrărilor de gaze prin conducte prin Coridorul sudic de gaze (de la nivelul actual de 10 miliarde de metri cubi pe an) prin 2027 (Ec.europa.eu, 18 iulie). După cum trebuie să se înțeleagă, noul proiect Black Sea LNG este menit să completeze, mai degrabă decât să înlocuiască, declarația menționată mai sus. Într-adevăr, ipotetic vorbind, atât proiectul GNL, cât și Coridorul sudic de gaze ar putea găzdui într-o zi aprovizionarea cu gaze din celelalte țări de pe litoralul Mării Caspice, dacă gazoductul Trans-Caspic este vreodată finalizat..

    Proiectul GNL azero-român va avea, de asemenea, un impact semnificativ asupra Europei Centrale și de Est mai extinse. Acest lucru este valabil mai ales pentru Ucraina, care încearcă de ceva timp să asigure accesul la piața globală de GNL prin terminale de import într-un număr de țări regionale, inclusiv Polonia și Croația (a se vedea EDM

    , 21 aprilie 2021)—o nevoie a făcut toate mo

    Citește mai multe!

  • Distribuie această știre prietenilor tăi

    Share on facebook
    Share on twitter
    Share on linkedin

    Lasă un răspuns